De eindstreep is in zicht! Maar ja, als aanjager kun je natuurlijk echt niet anders dan zorgen dat je op tijd klaar bent. Het heeft me heel wat avonduurtjes gekost, maar daar stond ook heel wat tegenover.
De coachingsrol trekt nog wel aan me nu, dus sorry @Omajak en @MichielvanWijngaarden, jullie hebben nog de nodige reacties van me tegoed, dus ik ga er mijn best nog op proberen te doen.
Mijn favoriete Dingen:
- georefereren
- Flicker (en dan met name de kracht van kunnen embedden)
- online kantoortoepassingen
- Footnote
Wat heeft dit leerprogramma “gedaan” met jou en met de organisatie waar je werkt?
Het effect op de organisatie is minder groot dan ik had verwacht, maar dat heeft vooral met timing te maken. Een roerig halfjaar, afscheid van meerdere collega's die niet vervangen zijn, structurele veranderingen en het opvangen en in goede banen leiden van dit alles, met name voor (en door) het Publieksteam.
Persoonlijk heeft de cursus me nog meer bewust gemaakt van de kracht van internet en de mogelijkheden om meer mensen in staat te stellen de informatie en beelden uit je collectie te leren kennen, gebruiken en delen.
Waren er dingen die je verrasten, als onverwacht resultaat van dit programma?
Ja, met name het wat dieper duiken in hoe embedden werkt heeft me geleerd dat het een krachtig middel is om je collectie te verspreiden, zonder dat het verband met de context verloren gaat.
Daarnaast vond ik het erg leuk om te zien hoe creatief collega's zijn omgesprongen met de opdrachten en hoe er soms hele persoonlijke verhalen aan gekoppeld werden. Ook de constatering dat sommige collega's dingen opeens heel actief begonnen te gerbruiken en daar erg productief in bleken vond ik een aangename verrassing.
Wat kan er gedaan worden om 23 Archiefdingen te verbeteren?
- Ik zou meer willen leren over widgets en hoe apps gemaakt worden.
- Het programma zou (ook) klassikaal aangeboden kunnen worden. Veel mensen doen het 'tussendoor' en vaak schiet het er dan bij in. Een klassikale aanpak stimuleert de discussie en uitwisseling van kennis. Bovendien is iedereen steeds precies even ver. Ter voorbereiding een opdracht verkennen en dan samen ontdekken hoe het werkt door er iets mee te gaan doen.
- Ik mis een onderdeel dat ingaat op de mogelijkheden van het gebruik van webstatistiek en een onderdeel dat je iets leert over de kracht (en zwakte) van zoekmachines en wat je kunt doen met de data die daaruit te genereren zijn over zoekgedrag (en daarmee input voor verbetering van de content van je database). Het enorme verschil tussen fysiek klanten en klanten op internet is de hoeveelheid waardevolle informatie die wordt vastgelegd en dus bekend is over wat ze zoeken, of ze succesvol zijn in hun zoektocht, waar hun interesse ligt, waar ze vandaan komen, wat ze doen met door jou aangeboden instrumenten en/of informatie enzovoort. Die moet je volgens mij niet links laten liggen, maar aangrijpen!
TIP: Over het gebruik en de mitsen en maren van webstatistiek door erfgoedinstellingen is onlangs een gedegen artikel verschenen van Henk Voorbij van de KB.
En vul aan: “23-Archiefdingen was voor mij …”
Een spannende race (soms tegen de klok) door alle hoeken van het internetuniversum.
2 opmerkingen:
Gefeliciteerd Joost! Inderdaad als aanjager aan je stand verplicht om op tijd te eindigen.
Jammer van de timing waarin het traject plaatsvond, maar dat is achteraf praten. Het is eenmaal zo. En dat we nu officieel stoppen met nieuwe Dingen, wil niet zeggen dat de achterlopers niet meer de gelegenheid hebben om kennis te maken met het sociale web. De site blijft nog wel even in de lucht.
Dank ook voor je suggesties. Er zijn inderdaad allerlei leervormen te bedenken en elke heeft voordelen. Het sympathieke van deze aanpak vind ik juist dat je zelf veel op kunt steken door zelf de ervaring op te doen. Maar dat die manier van leren niet voor iedereen is weggelegd, besef ik me terdege.
Je aangedragen onderwerpen zijn alle even boeiend, echt iets voor een verdiepingscursus. Gaan we aan werken!
Rest mij, jou te bedanken voor je interessante blogposts en je nimmer aflatende enthousiasme om 23AD bij de Gelderse archieven te laten slagen. Ik hoop op nieuwe samenwerking bij de volgende groepen!
Tot maandag (=morgen) :-)
Rob
I-padje af voor deze cursus, Rob! Als je aan verdieping gaat werken hoor ik graag welke onderwerpen je gaat uitwerken. Nieuwe dingen welkom! Als het voor mij bekende dingen zijn ben ik graag bereid een bijdrage te doen!
Een reactie posten