Gisteren had ik een pracht van een blogbericht klaar en geplaatst, maar er was duidelijk iets mis met de diensten van Google. Waar mijn reacties op de 23-dingensite netjes zijn blijven staan is mijn bericht en een reactie op de blog van Fred over Erfgoed Nederland helemaal verdwenen! Teken aan de wand was dat ik gisteren al heel vaak opnieuw werd gevraagd om in te loggen...
Niet 'the greatest blog in the world' dus, maar hier een tribute achteraf (voor de mensen die het nummer Tribute van Tenacious D kennen vast een duidelijke uitspraak, voor degene die hem niet snappen, volg de link!)
De manier waarop Meeboo werkt sprak me erg aan, omdat het helemaal aansluit bij de 2.0 manier van vinden en delen en elkaar op een idee brengen. Als vrienden weet je vaak van elkaar wat je leuk vindt. Als je het als archiefmedewerker voor elkaar krijgt dat van je klanten te weten zou je ze een leuke extra kunnen bezorgen. De snelheid waarmee het werkt en het gemak waarmee je van alles naar elkaar 'door kunt schuiven' (doet me een beetje denken aan een fragment uit de film Minority Report:
Ik heb zelf ervaring met chatten via Facebook en Yahoo Messenger. Ik heb de chatback van Google Talk op mijn blog geplaatst (zie in de rechterklom), maar bij gebrek aan online collega's even met mezelf gechat. Wat me niet helemaal duidelijk is, is waar je je moet aanmelden als zijnde online. Tot nu toe doe ik dat in Gmail, maar dat zou dus betekenen dat ik me daar elke keer eerst moet aanmelden om te kunnen chatten. Of zijn er andere opties?
Ik heb de chatservice van het BHIC 's avonds een keer uitgeprobeerd en wat op en neer gechat met Christian over een nieuwe kaartviewer waarover het BHIC een tweet had verstuurd. Het grote verschil vind ik dat je, doordat je moet typen, veel meer to the point berichten berichten over en weer stuurt. Een enorm voordeel hiervan vind ik dat het het nu vaak optredende ping-pong effect (iemand mailt met een vraag, je mailt terug, er komt verduidelijking, je mailt een antwoord, je krijgt weer een wedervraag, je mailt weer terug enz enz) zou kunnen voorkomen: je hebt direct contact, kunt reageren op het antwoord, maar beperkt je aantal woorden bijna automatisch tot de essentie omdat je ze ter plekke moet intypen. De mensen die inlichtingenvragen beantwoorden zouden met deze functionaliteit een heel handig medium in handen kunnen hebben (je chat nu eenmaal niet je halve stamboom in een paar berichten, hebt niet de tijd om een uitgebreid verhaal op te hangen, maar wordt gedwongen om snel tot de kern van de zaak te komen. Wedervragen kun je direct ook beantwoorden, dus bedenk eens hoeveel tijd je dit zou kunnen schelen!
Het BHIC biedt een mooie dienst aan. 'Openingstijden' zijn bijna niet te vermijden (je moet ook hier een rooster met bezetting regelen natuurlijk), maar wel slim gekozen. Die mensen die overdag niet naar de studiezaal komen maar overdag werken en/of hun onderzoek 's avonds of in het weekend doen, hebben direct een specialist tot hun beschikking die kan helpen bij het (online) onderzoek. Wat ik me wel afvraag bij de service van het BHIC is hoe je het bezetten van zo'n dienst aanpakt. Een kleine club gemotiveerde collega's die bereid is om dit samen te doen? Secundaire arbeidsvoorwaarden? Of verplicht? Dat laatste lijkt me de minst prettige optie. Kun je een tipje van de sluier oplichten, @Christian?
4 opmerkingen:
Ik had met hetzelfde Blogger-probleem te maken. Ik had ongeveer 20 reacties her en daar geplaatst. Dat leek goed te zijn gegaan, maar toen ik vandaag keek, waren ze alle verdwenen! Grmpfff.
Wat het ingelogd zijn... inderdaad moet je - om op je blog het bolletje op groen te krijgen - ingelogd zijn op je Gmail. Ik heb dat als default mailprogram, dus voor mijn sitebezoekers altijd beschikbaar. Je kan ook bijv. Meebo of eBuddy gebruiken en DAAR je Gmail aan toevoegen (EN je Facebook EN je Yahoo). Dan kun je al je binnenkomende chatters centraal ontvangen. Zo werkt men op het Bhic volgens ook.
Christian heeft nog niet gereageerd, maar voor zover ik weet is de chatservice een dienst die door meerdere mensen wordt gedragen. Ook vanuit huis. Heel mooi hoe een eenmansactie nu door anderen wordt opgepakt. En met plezier. Verplichte d iensten lijken me sowieso uit den boze!
Goed om te lezen dat je enthousiast bent over deze vorm van dienstverlening en een pilot zou toch iets moois zijn om te proberen, denk ik?
Mijn Gmail account springt naar verloop van tijd (als ik op een andere pagina aan de slag ga) van 'beschikbaar' naar 'away'. Is er een instelling die ik kan maken die dat voorkomt (dwz als ik online ben ben ik beschikbaar)?
Ja klopt, ik heb het nooit geklokt, maar het gebeurt mij ook. Gewoon even naar het Gmailvenster alt-tabben en je muis bewegen tot ie weer op groen springt. Het is volgens mij niet een instelling die je kunt aanpassen.
Christian had de post al wel gezien en gemarkeerd om er nog op te reageren, maar ja, toen kwam er iets tussendoor, toen nog iets, nog iets... en voor je het weet ben je een eind verder. ;-)
Maar alsnog een antwoord: toen ik vertelde aan mijn collega's dat ik de chatdienst ging opzetten (tenminste een proef ging starten) waren ze meteen enthousiast en gemotiveerd om mee te doen. Deels kwam dat doordat ik gewoon een fantastisch team heb, deels doordat ik al een paar jaar met ze bezig ben nieuwe werelden te verkennen. In mijn project richt ik me op mensen, niet op tools. En dat levert dit soort succesjes op. :-)
Op dit moment werken we ieder een dag in de week in de avonduren en in die uren zijn we ook via chat bereikbaar. Sommigen compenseren deze uren overdag, anderen krijgen ze uitbetaald. Een en ander via de normale cao en zo.
Via een kleine pilot en een verlengde proef is de chat inmiddels verworden tot regulier onderdeel van de dagelijkse dienstverlening, inclusief de organisatie daarvan.
Voor het overige zeg ik gewoon wat ik ook in andere gevallen zeg: begin bij de mensen.
Een reactie posten